وبلاگ

شرایط تحصیل در کشورهای اروپایی

شرایط تحصیل در کشورهای اروپایی-وبسایت مهاجرت اسان

شهرت و اعتبار خوب دانشگاه های اروپایی و امکانات تحصیلی ایده آل آنها، تعداد زیادی از دانشجویان دنیا از جمله دانشجویان ایرانی را برای تحصیل در کشورهای اروپایی مشتاق ساخته است. به علاوه سطح زندگی در اکثر کشورهای اروپایی از جمله آلمان ، انگلیس ، ایتالیا ، سوئیس، فرانسه و… بالا بوده و شرایط پذیرش دانشگاه های اروپا نسبت به دانشگاه های کانادا و امریکا راحت تر است. اگر تمایل دارید اطلاعات بیشتری در مورد شرایط تحصیل در کشورهای اروپایی، هزینه ها و مزایای آن به دست آورید، تا پایان این مقاله با ما همراه شوید.

گام اول، اخذ ویزای دانشجویی

اگر خواهان تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور هستید، بعد از انتخاب و مشخص کردن رشته و دانشگاه مورد علاقه خود، لازم است برای اخذ ویزای تحصیلی اقدام کنید. معمولا شرایط اخذ ویزای تحصیلی اروپا و مدرک زبان برای دانشگاه ها و کشورهای مختلف متفاوت است. برای مثال متقاضیان تحصیل در دانشگاه های کشور آلمان باید مدرک سطح B1 زبان آلمانی داشته باشند؛ در حالی که برای تحصیل در اکثر دانشگاه های انگلیس به مدرک آیلتس نیاز خواهید داشت. اما به طور کلی اکثر دانشگاه های اروپایی برای صدور ویزای دانشجویی به مدارکی مانند فرم درخواست ویزای دانشجویی، چند قطعه عکس، شناسنامه، پاسپورت معتبر، نامه پذیرش دانشگاه، رزومه، مدارک تحصیلی قبلی و… نیاز دارند.

 

مزایای تحصیل در کشورهای اروپایی

تعداد زیادی از دانشگاه های معروف و معتبر دنیا در قاره اروپا واقع شده اند. دانشگاه های اروپایی در عین حال که سطح علمی و اعتبار آنها کمتر از دانشگاه های امریکایی نیست، در اکثر مواقع هزینه های کمتری برای دانشجویان خواهند داشت که این موضوع علت محبوبیت دانشگاه های اروپایی است. در ادامه به برخی از مزایای تحصیل در کشورهای اروپایی اشاره می کنیم:

  • در اکثر دانشگاه های قاره اروپا، امکان تحصیل رایگان وجود دارد.
  • فاصله کشورهای اروپایی تا ایران کمتر از فاصله کشورهای قاره امریکا است.
  • هزینه تحصیل در اکثر کشورهای اروپایی ارزان تر از کشورهای دیگر است.
  • دانشگاه های قاره اروپا از استانداردهای بین المللی تبعیت می کنند و سطح علمی بسیار خوبی دارند.
  • آب و هوای این قاره‌ی همیشه سبز و امکانات رفاهی آن، انگیزه تحصیل در دانشگاه های این قاره را افزایش می دهد.
  • اخذ ویزای دانشجویی برای تحصیل در کشورهای اروپایی راحت است و شما با دریافت ویزای شینگن، به آسانی می توانید به اکثر کشورهای اروپایی عضو اتحادیه شینگن سفر کنید.

هزینه و شرایط تحصیل در مقاطع مختلف

تحصیل در مقطع کارشناسی در اروپا بین سه تا چهار سال طول می کشد و برای گرفتن پذیرش در این مقطع، به مدرک دیپلم و مدرک زبان نیاز خواهید داشت. طول مدت تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های اروپایی حدود دو سال است و هزینه لازم برای تحصیل در این مقطع حدودا 11000 تا 16000 یورو است. از مزایای تحصیل در مقطع دکتری در دانشگاه های اروپایی این است که اکثر دانشگاه ها هزینه ای از دانشجویان این مقطع دریافت نکرده و به دانشجویان حقوق هم پرداخت می کنند. البته برای پذیرش در مقطع دکتری در دانشگاه‌های اروپایی باید رزومه قوی داشته باشید و دانش زبان شما در سطح بالایی باشد.

هزینه و شرایط تحصیل در مقاطع مختلف-وبسایت مهاجرت اسان

شرایط تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی

دغدغه اکثر دانشجویان ساکن کشورهای اروپایی، هزینه تحصیل آنها است. اگر دانشجویی بتواند امکان تحصیل رایگان یا تحصیل با هزینه کم در یک دانشگاه را به دست آورد آنگاه هزینه های زندگی او به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند. یکی از کم هزینه ‌ترین کشورها در زمینه تحصیلی، کشور آلمان است که اکثر دانشگاه های آن به صورت دولتی اداره می شوند و این دانشگاه ها فقط هزینه اندکی برای ثبت نام دانشجو و عضویت او در اتحادیه دانشجویی دریافت می کنند. البته لازم به ذکر است که در تمام ایالت های آلمان، امکان تحصیل رایگان وجود ندارد زیرا برای مثال تحصیل در دانشگاه های ایالت بادن-وورتمبورگ آلمان رایگان نیست. فرانسه نیز یکی از کشورهای اروپایی است که امکان تحصیل با کمترین هزینه را برای دانشجویان خارجی فراهم کرده است؛ دریافت بورسیه تحصیلی برای دانشگاه های فرانسه، برای دانشجویان بین المللی امکان تحصیل با حداقل هزینه ها را فراهم کرده است.

کشورهای اروپایی دیگری مانند ایتالیا، جمهوری چک، اتریش، نروژ و سوئد نیز امکان دریافت بورسیه تحصیلی یا تحصیل رایگان را برای دانشجویان بین الملل فراهم کرده اند.

شرایط تحصیل رایگان در کشورهای اروپایی-وبسایت مهاجرت اسان

خلاصه مقاله

سطح علمی بالا و مدرک معتبر دانشگاه های اروپایی در کنار هزینه تحصیل معقول و حتی امکان تحصیل رایگان و دریافت بورسیه تحصیلی، باعث شده است گرفتن پذیرش در این دانشگاه ‌ها تبدیل به خواسته بسیاری از دانشجویان دنیا شود. در این مقاله به بررسی شرایط و مزایای تحصیل در کشورهای اروپایی پرداختیم و نکاتی در مورد هزینه تحصیل در کشورهای اروپایی و شرایط تحصیل رایگان در این کشورها بیان کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *